Bony i kupony podarunkowe w Polsce

przez | 14 maja 2016

Bony i kupony jako świadczenia pozapłacowe są rozpowszechnione na świecie od wielu lat. U nas dopiero zyskują na popularności i wracają do łask w ostatnich latach. Ich rodzaje są związane ze specyfiką prawno-podatkową danego kraju, ale łączy je zasada, że nie można ich wymienić na gotówkę. Np. we Francji poza bonami żywieniowymi i podarunkowymi używane są „culture pass”, za które kupować można książki. W Belgii natomiast istnieje system pozwalający na korzystanie ze szkoleń dzięki bonom. Nawet duże sieci handlowe obecne w Polsce wprowadzają bony pracownicze jako formę wynagrodzenia za pracę. Przykładowo brytyjska sieć TESCO umożliwia zbieranie punktów za zakupy w systemie Club Card, które następnie można wymieniać na bony.

o czym pisać blog

Fot.: pixabay

Bony w Polsce dla pracowników

W Polsce przeprowadzony niezależnie ranking pokazał, że najbardziej popularne są bony podarunkowe, premiowe no i oczywiście żywieniowe. Użytkować można ich w restauracjach, hipermarketach i punktach usługowych. Pracownikowi kupony pozwalają na swobodę wyboru posiłku czy prezentu on decyduje, co, kiedy i gdzie kupi. Pracodawca zaś nie musi wymyślać prezentów ani ponosić kosztów magazynowania i transportu.
Obecny rozwój technologii sprawił, że bony mogą być używane i rozdawane pracownikom wielokrotne w formie kart elektronicznych.

Ulgi podatkowe dla pracodawców

Istotne dla obu stron są korzyści podatkowe. Kupony żywieniowe do kwoty 200 zł zwolnione są ze składki ZUS, a ich wartość jest dla pracodawcy kosztem uzyskania przychodu. Nie podlegają opodatkowaniu VAT i nie naruszają funduszu socjalnego. Gdy przeznaczone są na zakup gotowych posiłków, pracownik nie płaci od ich wartości podatku dochodowego, pod warunkiem, że nie przekracza kwoty 190 zł na miesiąc. Jeśli umożliwiają zakupy w sklepach z artykułami spożywczymi lub restauracjach, to od wartości otrzymanych kuponów pracownik zapłaci podatek dochodowy. Kupony podarunkowe mogą być wykorzystywane jako prezent dla pracowników np. z okazji świąt. Jeśli ich wartość nie przekracza 380 złotych rocznie, nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Nie zwiększają też podstawy składki ZUS, nie są opodatkowane VAT, a dla pracodawcy ich wartość jest kosztem uzyskania przychodu.

freeimageses.com

freeimages.com

Znaczenie kuponów premiowych

Kupony premiowe z kolei mogą służyć do budowania zewnętrznego wizerunku firmy oraz do współpracy z partnerami biznesowymi. Mogą być nagrodą w promocjach handlowych i konsumenckich czy programach lojalnościowych. Korzystając z nich, nie ponosi się kosztów logistycznych związanych z promocją. Poza tym kupony nie podlegają opodatkowaniu VAT, w przeciwieństwie do artykułów promocyjnych bezpłatnie rozdawanych w akcjach marketingowych. Wartość kuponów rozdanych w promocji wchodzi w koszty uzyskania przychodu firmy.

8.4/10 - (14 votes)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

÷ 3 = 1