Jest wiele stron traktujących o tym, jak przebiegają formalności związane z zakładaniem firmy. Więc zamiast dublować treść, postanowiłem napisać o tym, jak wygląda zakładanie firmy w rzeczywistości, nie na papierze. Nie od strony formalnej. Lecz pierwszych kroków i przygotowań, przed uruchomieniem całej procedury. Wraz z opracowaniem podstaw działania i formalnego biznesplanu.
Zanim wystartujesz
Przed założeniem firmy jako formy prawnej, należy wykonać ok. 50% pracy związanej z jej uruchomieniem. Warto dużo wcześniej zająć się sprawami, które są kluczowe dla Twojego sukcesu. Ponieważ dzięki temu wystartujesz, działając już na pół gwizdka, a nie od poziomu zerowego. Dalej opiszę poszczególne etapy zakładania biznesu, wraz z opisem, na co szczególnie zwracać podczas nich uwagę. Nie są to sztywne ramy i zawsze należy podchodzić elastycznie do procesu powstawania nowego przedsiębiorstwa.
Pomysł
Pierwszym krokiem powinien być pomysł – co chcesz robić, dla kogo i jak. Nie ważne, czy jest to portal internetowy, salon masażu, czy fabryka czekolady. Pracuj wytrwale nad wizją swojego biznesu. Wyobraź sobie jak chciałbyś, aby firma wyglądała za rok, za dwa, a nawet za pięć lub dziesięć. Jest to stan, do którego będziesz dążył, jednak jest to proces długotrwały. Spisuj to, co wymyślisz, będzie to zalążek biznesplanu. Warto na tym etapie konsultować się ze specjalistami, osobami, które mają już doświadczenie w biznesie i Twoimi przyszłymi klientami. Zaoszczędzi Ci to licznych błędów na początku, choć wszystkich nie można uniknąć.
Biznesplan
Jeśli dopracowałeś już dostatecznie dobrze swój pomysł, czas aby sprowadzić Cię na ziemię. Spokój i zimna kalkulacja, tego właśnie potrzeba Ci na tym etapie. Nie próbuj nigdy na siłę czegoś zawyżać w biznesplanie. Jeśli okaże się, że biznes będzie nierentowny, właśnie ocaliłeś sporo pieniędzy i czasu. Szczerość i zimna kalkulacja tutaj popłaca.
Biznesplan powinien przede wszystkim zawierać:
- Ogólny opis biznesu.
- Strategię działania na starcie, jak dojść do poziomu w którym nie dopłacasz już do biznesu.
- Strategię marketingową i sprzedażową. Sposób pozyskiwania klientów oraz środki na to przeznaczane. Możesz np. określić, że 50% marży operacyjnej przeznaczasz na marketing i sprzedaż.
- Analizy: konkurencji, rynku, Twojej oferty, a najlepiej PEST, SWAT, 5 sił Portera. Podejście według wypracowanych metod, pozwoli Ci dokonać lepszych analiz i uniknąć wielu błędów.
- Analizę finansową działalności przedsiębiorstwa przez pierwszy rok. Dobrze jeśli posiadasz środki na utrzymanie firmy przez pół roku, zakładając zerowe przychody.
- Plan zarządzania, który dotyczy m.in. zatrudniania ludzi, struktury organizacyjnej. Określenia kamieni milowych w Twojej drodze do sukcesu.
Mając to wszystko “na papierze” będziesz miał pewność, że nic Ci nie umknęło. Możesz też łatwo pokazywać biznesplan ekspertom i prosić ich o rady. Biznesplan wymagany jest również przez inwestorów i banki.
Polska rzeczywistość to tragedia dla wielu przedsiębiorców. Ja czekam już 3 miesiąc na rejestrację jako płatnik VAT. Nadal nie mogę wystawiać faktury, a ZUS i tak muszę co miesiąc opłacać. Po prostu mamy w kraju bałagan prawny.