Jak stworzyć plan marketingowy bloga?

przez | 3 marca 2020

Wpis ten powstaje, bo poszedłem za głosem czytelników, którzy chcieli zobaczyć przykładowy plan marketingowy bloga. Minęło już trochę czasu, jednak w końcu wpis na ten temat powstaje. Kilka uwag zanim zobaczysz przykładowy plan marketingowy. Są różne typy osobowości i każdy z nich lubi coś innego. Również, jeżeli chodzi o plany (w tym plan marketingowy). Jedna osoba chciałby mieć zaplanowane każde, nawet najmniejsze zadanie, każdą wydaną złotówkę.

Ja wolę plany bardziej luźne, swobodne. Dlatego w tym wpisie nie zobaczysz „korporacyjnego” planu (zaplanowana każda złotówka, wszystko szczegółowo rozpisane). Zobaczysz natomiast jak ja podchodzę do tego.

Początkowe założenia

plany strategia sukces finanse nawyk

pexels.com

Zaczynamy – przykładowy plan marketingowy (jak go zrobić – przedstawienie schematu myślowego). Załóżmy, że jest osoba (nazwijmy ją Franciszek), która tydzień temu założyła bloga. Do tego nie ma dużo kasy na inwestycje (100 zł miesięcznie to maksimum) i działać może 14-28 godzin tygodniowo (średnio w okolicach 20). Już znamy sytuację osoby. Jak może wyglądać przykładowy plan marketingowy dla niej? Najpierw ustala ona swój cel marketingowy. Franciszek chciałby zarabiać na AdSense 1000zł miesięcznie. Przyjął statystyki, że jedna osoba na 100 kliknie w reklamę a za kliknięcie, dostanie średnio 20 groszy.

Korekta celów

Potrzebuje zatem 500.000 wejść miesięcznie. Doszedł do wniosku, że w ten sposób to szybko nie zacznie zarabiać dużych pieniędzy. Postanowił, więc uzupełnić swojego bloga o programy partnerskie. Stwierdził, że raz na tydzień będzie robił recenzje książki, wtedy na 100 odwiedzających, będzie miał jedną sprzedaż. Sprawdził prowizje i będzie zarabiał średnio 5-25zł na jednej poleconej sprzedaży. Z tego wychodzi, że jedną recenzje musi zobaczyć 1000-5000 osób. Liczba ciągle duża, jednak mimo wszystko łatwiej osiągnąć 20000 wejść miesięcznie, niż pół miliona (to 25 razy mniej).

Po dopracowaniu swojego modelu zarabiania Franciszek dopracował swój cel marketingowy – 25000 unikalnych użytkowników każdego miesiąca wchodzi na jego stronę. Potem zaczął zastanawiać się co jest kluczowe w realizacji celu. Doszedł do wniosku, że dużą rolę będzie odgrywało pozycjonowanie. W ten sposób zapewni sobie stały dopływ ruchu na bloga. Jednocześnie żeby zatrzymać użytkowników na dłużej będzie on budował listę adresową.

firma biznes laptopy wspólnicy

pexels.com

Uzupełnienie planu marketingowego

Potem zaczął zastanawiać się jak jeszcze uzupełnić swój plan. Doszedł do wniosku, że jeżeli dowie się jak pisać bloga skutecznie, to swoimi tekstami o wiele więcej osiągnie. Podobnie z pozycjonowaniem, powinien jak najszybciej dowiedzieć się o tym jak to robić dobrze.

Tutaj przyszła też pora na zdecydowanie się, na co wydać pieniądze. Franciszek wiedział, że nie ma dużego budżetu. Dlatego przyłożył do niego większą wagę. Stwierdził, że ma do wyboru dwie główne drogi:

  • Zrobić squeeze page i kupić płatną reklamę na niego.
  • Zainwestować w pozycjonowanie (np. dobre, płatne katalogi).

Zdecydował, że każdego miesiąca będzie decydował na co wyda tą kasę. I jednocześnie ustalił sobie dwie zasady:

  1. Każdego miesiąca musi zainwestować minimum 20 zł.
  2. Musi reinwestować 30% swoich dochodów (dopóki nie przekroczą one kwoty 500zł, potem 20%, a gdy przekroczą 1000zł to 10%)

Ostatecznie zdecydował, że do kluczowych zadań, które przyśpieszą realizację jego celu należy:

  • Rozwój osobisty (szczególnie pisanie bloga i pozycjonowanie).
  • Inwestowanie w biznes.
  • Budowa fanpage i social marketing (wpadł na to takim przebłyskiem i stwierdził, że musi to napisać).
pisanie laptop blog finanse internet

pixabay.com/pl

Następnie zaczął się zastanawiać, co ma robić. Postanowił zrobić burzę mózgów na ten temat. W ciągu godziny wypisał kilkadziesiąt pozycji. Sam był zaskoczony swoją pomysłowością i kreatywnością. Stwierdził, że musi schować tę listę, bo jest w niej dużo cennych pomysłów. Jednak zanim to zrobił wypisał główne zadania do zrobienia:

  • Zoptymalizowanie bloga pod kątem seo (odpowiedni nagłówek, tagline, zadbanie o szybkość). Czas – maks 6h.
  • Przygotowanie bloga do zbierania listy adresowej. Czas – maks 10h.
  • Zrobienie listy blogów do komentowania (lub sprawdzenie gotowej listy blogów) – maks 5h.
  • Zrobienie planu rozwoju – maks 3 h.
  • Stworzenie planu linkowania i pozycjonowania – maks 6h.
  • Spis blogów, którym zaproponuję artykuły gościnne – maks 5h.
  • Założenie fanpage – maks 2h.

Ponadto Franciszek ustalił, że:

  • Codziennie napisze minimum dwa komentarze, odpowiadając czytelnikom bloga.
  • Trzy razy w tygodniu będzie pisał wpis.
  • Przeczyta minimum jedną książkę, lub przerobi minimum jeden kurs tygodniowo.
  • Doda co najmniej 3 maile tygodniowo do kolejki w autoresponderze.

Inne ważne działania

  1. Rozwój osobisty.
  2. Inwestowanie (SEO i reklama).
  3. Budowa fanpage i marketing społecznościowy.

W ten sposób od zera powstaje gotowy przykładowy plan marketingowy. To znaczy ja go tworzę w ten sposób. Zobaczyłeś mój schemat myślowy, dzięki któremu powstają moje plany. Jeżeli chcesz, to śmiało go wykorzystuj u siebie, gotowy przykładowy plan marketingowy bloga.

8.6/10 - (12 votes)

2 myśli nt. „Jak stworzyć plan marketingowy bloga?

  1. Rise

    Dokładnie przeprowadzony audyt pozwala nam na stworzenie spersonalizowanego planu marketingowego, który sprawi, że konkurencja Twojej marki zostanie daleko w tyle. Postaw na profesjonalne wsparcie i rozwijaj swój biznes!

    Odpowiedz
  2. STS

    Zbyt wielu z nas skupia się na social mediach, zamiast promować własne strony i platformy w internecie.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

2 ÷ = 1